Het 3H model bestaat uit 3 lagen: Hero, Hub en Hygiene ook wel Help genoemd. Elke laag heeft zijn eigen type content.
HERO
De Hero film is het paradepaard. Deze film moet ervoor zorgen dat een groot en breed publiek kennis maakt met jouw merk en niet meer om je heen kan. En is dus goed voor de Brand awareness, ofwel zichtbaarheid en bekendheid van je merk.
Qua content kan dit bijvoorbeeld een bedrijfsfilm, moodfilm of een commercial zijn. Belangrijk bij de HERO film is ervoor te zorgen dat jouw publiek het juiste gevoel krijgt bij je merk. Dit gevoel moet passen bij de missie en visie van je merk. Ga je hier tever vanaf dan prikt de kijker daar dwars doorheen en bereik je een averechts effect.
Een Hero film zet je gericht in op je site en/of social media, idealiter met een betaalde reclame campagne gericht op het bereiken van jouw doelgroep. Deze vorm van content moet je zeker niet overdrijven en kun je eenmalig of een paar keer per jaar inzetten afhankelijk van de doelen die je wilt bereiken.
Voorbeeld van een HERO film is deze bedrijfsfilm van Koopman Logistics:
HUB
De Hub films zijn ideaal om jouw doelgroep stap voor stap (of film voor film) beter kennis te laten maken met jouw organisatie. Je laat je doelgroep bijvoorbeeld kennis maken met jezelf, je personeel of klanten. Je kan tips geven, kennis of ervaringen delen. Achter de camera zorgen wij ervoor dat je het begrijpelijk en menselijk houdt, dus niet teveel salespraatjes of ingewikkelde termen die je doelgroep niet kent. Wanneer je dit doet helpen de hub films bij het versterken van het gevoel en de binding van de kijkers met je merk. Door deze content regelmatig volgens een vast ritme in te zetten blijf je ook zichtbaar en de kijkers zullen de socials en site van je merk blijven opzoeken (= Engagement).
Een voorbeeld van een HUB film is de testimonial van Honescon waarin Jan Paul Duijndam van Mediation Educatie Centrum vertelt over de coaching:
HELP
De Help films maak je bijvoorbeeld over specifieke zoekopdrachten die jouw doelgroep uitvoert en zetten we o.a. in voor SEO (search engine optimization). Deze content kan informatief zijn, je kunt je producten of diensten uitleggen in instructiefilms of productvideo’s. Denk maar eens aan de productvideo’s van diverse webshops zoals Coolblue. En ook bijvoorbeeld deze film van AIR-Serv over de werking van hun machine:
Door deze HELP films netjes te ordenen in je YouTube kanaal en op je site en/of blogs zul je steeds vaker gevonden worden door je doelgroep via Google Search. Deze films kunnen natuurlijk ook gedeeld worden via je socials, maar hebben echt als hoofddoel het binnenhalen van nieuwe leads via zoekmachines.
Inzetten van het 3H model
Het mooie van dit model is dat je bij elke laag kunt beginnen. Je kunt starten met het maken van diverse Help films die ervoor zorgen dat je meer door potentiële klanten gevonden gaat worden. Je start met de Hub films om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep kennis maakt met jou, je personeel of klanten. Of je zet de Hero film in om een nieuw, groter en breder publiek aan te spreken.
In een vorige blog draaide het om de identiteit, het DNA, van je merk. Een andere belangrijke vraag om te beantwoorden is wat jouw bedrijf onderscheidend maakt? Want, weet jij eigenlijk waarom mensen je product kopen, je dienst afnemen of met je samenwerken? Wat zijn je USP’s?
Een strategie klinkt misschien wat ingewikkeld. Gelukkig valt dit reuze mee. Een goede video strategie zorgt er juist voor dat we veel effectiever te werk gaan. Een goede strategie begint met het stellen van de juiste vragen. Waarom de strategie een must is, leggen we je graag uit in dit artikel.
Er zijn diverse onderzoeken waaruit blijkt dat mensen liever een video bekijken dan een tekst, email of webartikel lezen. Hoe jonger de persoon hoe meer interesse in video.