Wat is het 3H model?

Het 3H model bestaat uit 3 lagen: Hero, Hub en Hygiene of Help. Elke laag heeft zijn eigen type content en samen zorgen ze voor zichtbaarheid en de groei van je merk. Wij houden het in dit artikel bij de inzet van films. Dit model is natuurlijk ook voor andere content in te zetten, of een crossmediale mix van content.

HERO: De Hero film is jouw vuurwerk. Deze film zorgt ervoor dat een groot en breed publiek kennis maakt met jouw merk en niet meer om je heen kan. Goed voor de Brand awareness. Qua content kan dit een bedrijfsfilm, moodfilm of een commercial zijn. Ook een event met bijbehorende film behoort tot de opties. Zolang je ervoor zorgt dat jouw publiek het juiste gevoel krijgt bij je merk. Een Hero film zet je gericht in op je site en social media, idealiter met een betaalde reclame campagne. Deze vorm van content moet je niet overdrijven en kun je 1 keer of maximaal enkele keren per jaar inzetten.

HUB: De Hub films zijn ideaal om jouw doelgroep steeds beter kennis te laten maken met jouw organisatie. Je laat je doelgroep kennis maken met jezelf, je personeel en je klanten. Je kan tips geven of je kennis delen. Of laat zien hoe je werkt. Zorg dat je het menselijk houdt, dus niet teveel sales. Zo helpen de hub films bij het versterken van het gevoel en de binding van de kijkers met je merk. Door deze content regelmatig volgens een vast ritme in te zetten blijf je zichtbaar en de kijkers zullen je blijven opzoeken (Engagement).

HELP: De Help films maak je over specifieke zoekopdrachten die jouw doelgroep uitvoert en zetten we o.a. in voor SEO (search engine optimization). Deze content kan informatief zijn, je kunt je producten of diensten uitleggen in instructiefilms of productvideo’s. Denk maar eens aan de productvideo’s van Coolblue. Ook testimonials en reviews vallen onder de Help content. Door deze films netjes te ordenen in je YouTube kanaal zul je steeds vaker gevonden worden door je doelgroep via Google. Deze films kunnen natuurlijk gedeeld worden via je socials, maar hebben echt als hoofddoel het binnenhalen van nieuwe klanten via zoekmachines. Ze passen ook goed op je productpagina’s, de FAQ’s of in mails.

Inzetten van het 3H model

Het mooie van dit model is dat je bij elke laag kunt beginnen en je ook meteen een content kalender hebt. Je kunt starten met het maken van diverse Help films die ervoor zorgen dat je meer door potentiële klanten gevonden gaat worden. Of je start met de Hub films om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep kennis maakt met jou of je personeel en de kennis uit je organisatie. De Hero film kun je op elk moment inzetten om een nog groter en breder publiek aan te spreken.

Het is wel verstandig om in vroege fase al na te denken over alle lagen. Als we gaan samenwerken bespreken we dan ook de mogelijkheden aan de hand van het 3H model. Daarvoor is het belangrijk te weten welke verhalen je wilt vertellen (Lees ook: De “Why”) en aan wie. Als we dit helder hebben kijken we welke content we gaan inzetten om te starten met de groei van je merk.

Neem contact op als je meer wilt weten.