Waarom aan de slag gaan met je “WHY”?
Waarom doe je wat je doet? Het antwoord hierop is een krachtige invalshoek om jouw verhaal te vertellen. Je verteld hierin dus niet over je organisatie of je producten. Niet over je personeel, wagenpark of je klanten. Niet over wat je allemaal doet. Kortom, je bent niet aan het verkopen.
Je vertelt wel over de gedachte, je motivatie, waarom je doet wat je doet. Welke overtuiging zit er in de kern van je organisatie, in het hart? Een missie waar je ook echt in gelooft en welke in alles wat jij en je organisatie doen terug komt.
Door deze “WHY” op de juiste manier authentiek in beeld te brengen zal dit indruk maken op jouw doelgroep. Ook zij zullen in je missie gaan geloven en fan worden van jou en je organisatie. En het mooiste is, jij bent uniek, dus je WHY is ook uniek. Zo val jij op tussen al die andere die niet hebben nagedacht over hun WHY.
Films over je WHY zijn voor bepaalde marketingdoelen geschikt. En soms zetten we ze in als onderdeel van een grotere campagne. Vergeet daarnaast ook niet de WHY van je doelgroep: Waarom zouden ze zaken met jou willen doen? Waar ligt hun behoefte? Wat heb jij bedacht om aan de behoefte van je doelgroep te voldoen?
Golden Circle
Wellicht heb je al van Simon Sinek’s Golden Circle gehoord? (zie onderaan voor de TED Talk video). Deze cirkel bestaat uit 3 lagen:
- WHY: Waarom je het doet. Je missie die mensen inspireert.
- HOW: Hoe je het doet. De acties die je neemt om je WHY te realiseren.
- WHAT: Wat je doet. Het resultaat van de WHY, dus je producten of diensten.
Een goed voorbeeld om erbij te pakken is van het merk Apple. Simon Sinek haalt dit voorbeeld aan in zijn TED talk. Veel organisaties vertellen namelijk het verhaal van buiten de cirkel naar binnen toe. Dus verhalen over je producten of diensten en hoe het allemaal werkt. Zeker niet onbelangrijk, maar niet de beste aanpak voor een sterke storytelling film.
Als we het voorbeeld van Apple van buiten naar binnen zouden toepassen krijgen we ongeveer de volgende marketing boodschap:
- WHAT: We maken geweldige computers en telefoons.
- HOW: Ze zien er mooi uit en eenvoudig in gebruik.
- WHY: Wil je er 1 kopen?
Een groot contrast met hoe ze in werkelijk zichzelf op de kaart zetten:
- WHY: Bij alles wat we doen geloven we in het uitdagen van de status quo. We geloven in anders denken.
- HOW: We dagen de status quo uit door onze producten prachtig te ontwerpen en gebruiksvriendelijk te maken.
- WHAT: Wil je er 1 kopen?
En juist dat Think different, het anders denken, zorgt dat Apple onwijs veel fans heeft verzameld die gek worden van hun producten.
Wat is jouw WHY?
Leuk en aardig allemaal. Maar wat is nu jouw WHY? Stel jezelf eens de vragen:
- Waarom ben ik met mijn onderneming, product of dienst begonnen?
- Vanuit welke passie ben ik gestart?
- Wat is mijn overtuiging?
Durf ook kritisch te zijn op je antwoorden. Bij twijfel stel je vanuit je antwoorden nogmaals dezelfde vragen. Zo kom je tot je Waarom. Jouw antwoorden helpen ons vervolgens weer met het maken van jouw unieke storytelling films.
Kom je er toch niet helemaal uit dan helpen we je graag. Neem contact op als je meer wilt weten. En kijk ook zeker even onderstaande video van Simon Sinek.
VIDEO: De TED talk van Simon Sinek over de Golden Circle en de ‘WHY’